Sunday 30 September 2012

Benarkah Begitu Belalang?


Teringat aku sebuah dialog
dalam filem Nujum Pak Belalang
yang menyentuh 

hati dan ... perasaan aku ini.

Dialognya:
"Dah aku katakan belalang
tapi engkau tak mahu dengar
aku dah kata jangan lawan
tapi kaunak juga lawan
sekarang! ... ,
apa dah jadi - belalang"

"Belalang oh belalang"

Kita berhenti di situ
jangan berganjak
matikan di dialog tersebut
dan kita renungkan
barang sejenak
kemuncak
dari dialog itu.

Apa yang kamu semua nampak?
Apa yang kamu semua paham dari dialog itu?

Bagiku
dan mengikut kefahaman
acuan aku sendiri
maksudnya:
Menyesal dahulu pendapatan
menyesal kemudian, tiada berguna lagi
dan janganlah kita lakukan sesuatu
dan baru hendak men
yesal
di tengah
pertengahan jalan.

"Tak ...gitu belalang?! ... ".

ss/spl/pm ... 30/9/2012.




No comments:

Post a Comment