Monday 20 January 2014

TEROMBA: TAMAT TUGAS DI PETANG INI


Aku duduk di bangku
aku duduk terpaku
aku duduk mengadap
aku duduk mengendap
kok aku mampu berharap
kok aku mampu meminta
akan aku harapkan pada sang bulan
akan aku harapkan pada si bintang
akan kupinta jatuhnya ke riba
jatuhnya biar bernyawa.

Biar bersebati di dalam jiwa
biar menjadi suku berkata
biar menjadi peneman di bangku
biar menjadi kekuatan aku
biar menjadi dirinya aku.

Adapun aku banyak bermimpi
di dalam mimpi aku berakal
di dalam mimpi aku menyemai
di dalam mimpi aku mencari
di dalam mimpi adanya aku
di dalam mimpi aku bertugas.

Nian gelap mata memandang
nian gelap langit dan awan
nian hilang dari pandangan
nian hilang mentari mengawan
nian datang bulan berganti
nian pening di kepala aku.

Dan aku harus berundur
kok tidak aku berhenti
kok tidak aku berlanjut
kok tidak aku berdiam
kok ligat jari menulis
kok selembar panjangnya nanti
kok tugas tidak berganti
kok berlanjutan teromba ini 
tidaknya nanti akan menjadi.

Aku mahu pulang
pulang aku ke rumah
pulang ke riba isteri
pulang untuk bermanja.

Sazalee Sulaiman...Nilai, N.S
20/01/14.

No comments:

Post a Comment