Saturday 14 April 2012

RINDUKAN KAMPUNG




Kampungku...,
telah lama kau kutinggalkan
berkelana dan mengembara
menghambakan diri di tanah asing...di bumi seberang.


Kampungku...,
walaupun kembaraku cukup lama
merantau tidak terkunjung masa 
namun engkau tetap di hatiku selamanya di benak rinduku.


Kampungku...,
aku rindukan licin dan tajamnya berbatu sungaimu
aku rindukan dedebu tanah, selut dan lopakmu
aku rindukan keharuman rerumput dan lalang
serta hasil kebun dan tuaian ladangmu.


Kampungku...,
bila aku pejamkan mataku
yang terpapar di pandanganku
adalah keindahan suasana damaimu.


Dan bila kubuka kembali mataku
kupandang tepat ke arah kakiku
dapat kulihat bertapa terbenamnya kakiku
di dasar lubuk dan kalimu bermain si anak ikan duri.


Ahhh...kampungku...bertapa rindunya aku kepadamu.


ssz/spl/pm...14/4/2012.



No comments:

Post a Comment