Wednesday 23 January 2013

‎~~Tercarik Sebuah Rindu~~



Saat demi saat berdetik pergi,
Putaran masa tetap berlalu,
Meninggalkan aku termanggu di sebuah persimpangan,
persimpangan sebuah kerinduan...

Tersesat di dalam cahaya,
teraba di dalam sinar yang terang,
lantas,
sepi kembali mendatangi jiwa,
Carikkan carikkan rindu, noda dan dosa kembali bercantum,
Bayangan kisah silam bagai dilayarkan kembali pada pandangan mata,
Bagai dilakar pada kanvas minda,
Terhijab tirainya.
Terzahir segalanya.
setiap satu itu,
walau sebesar zarah,
mengintai tabir naluri...
Hingga menitis airmata ini...

Rindu kembali menggigit kalbu...
Ya...
Rindu ini,
Rindu yang tak mampu diluahkan...
Rindu yang hanya mampu dipendam,
Rindu yang telah kukunyah dalam diam dan penuh seksaan...

Yang sehingga detik ini,
ianya telah membusuk,
bernanah,
dan kesakitannya kian memamah tiap pelusuk jasadku,
yang makin hari makin susut kudrat dan iradatnya...

biarpun jiwa ini derita,
Doa ini,
tetap diutuskan dan dititipkan...
Ditiupkan pada angin lalu,
dilayangkan pada gumpalan awan,
dibisikkan pada bayu malam,
agar dirimu,
bahagia dan dirahmati selalu...

Jauh di sudut hati,
aku teringin...
Untuk mendengar suaramu membisikkan ucapan itu padaku...
Namun aku tahu,
aku tidak berhak untuk mendengarnya...
Atau aku memang tidak mungkin akan mendengarnya dari bibir munggilmu itu...

Percayalah,
aku tak pernah melupakan dirimu,
Aku amat menyayangi dirimu,
Dan sayang berserta rindu ini,
pasti akan kubawa ke mati...
Sehingga ke liang lahad...
Sehingga ke penghujung nafasku...
Sehingga terputus nyawaku...

~VIVIANURAZURA~
23/01/13
2:00 am
LUMUT,PERAK

No comments:

Post a Comment