Thursday 31 October 2013

Aku! ... itulah aku.


Aku adalah aku
aku suka menjadi diri aku sendiri
aku memang suka berkawan, rapat
selain aku suka bersahabat, dunia akhirat
aku boleh berlawak
dan boleh juga dijadikan bahan lawak
aku boleh bergurau senda
dan boleh juga dijadikan bahan gurauan
tiada hitam di hatiku ini
tiada tercalit.
"Tiada hal punyo"

Aku boleh berkarya
aku amat suka mengkaryakan puisi
aku suka meletakkan diriku
di dalam setiap puisi ciptaanku
tentang apa sahaja yang aku mahu
yang terhidang
yang disogokkan kepadaku
di hadapan mata - di dalam minda
tiada siapa yang menghalang kemahuan
kesukaan dan kegemaran aku ini.
"Itulah aku"

Dekatilah aku
tiadalah aku melarikan diri
kasihilah puisiku
akan kuciptakan keindahan
pelangi
di dalam puisi-puisiku
tetapi ... janganlah mencintai aku
kerana pastinya aku akan lari
menjauhkan diri
kerana aku ... ,
"Aku tak rela ada lagi hati yang terluka"

Aku suka jadi diriku sendiri.

Sazalee Sulaiman ... 30/10/2013
Nilai, Negeri Sembilan.

No comments:

Post a Comment