Thursday 26 June 2014

KRONOLOGI DI SEBALIK KISAH JAM ENAM


Jam Enam:
: Seusai jam tiga ke hulu ke hilir
sebagai pemandu tidak bergilir
di atas motor asap dijelir
jam enam bertaklik nadir
sebagai tajuk kupilih mampir.

Bermata jauh:
: Pabila badan sudah keletihan
dunia dipandang hilang keindahan
letak kepala sekejap kehilangan
bermata jauh aku katakan
bergelumang mimpi aku lakarkan.

Pandangan rengkuh:
: Di dalam mimpi bermain ilusi
di pandangan mata semuanya pasti
terbuai-buai tersenyum sendiri
menari-nari alamnya mimpi
merengkuh tubuh melekat berdiri.

Roboh roboh:
: Buah nangka kusangka cempedak
diratah aku sehingga tersedak
sudah merengkuh melekat bercelak
para pemimpi retak dipijak
jatuh ke tanah mimpi berselerak.

Kota selingkuh:
: Asyik selingkuh sesawang mimpi
apa sahaja mampu dibeli
di alam realiti tidak akan terjadi
di alam mimpi bertautan jari
kemas kupaut si tuan puteri.

Angkuh:
: Namun angkuhnya mimpi seketika cuma
hilang selingkuh di sebalik mega
berkeringat tubuh menyentuh rasa
mentari membakar di hujung jendela
menyimbah bahang aku terseksa.

Peluh bersetubuh:
: Berpeluh sakan seluruh tubuh
bagai dipanggang ketuhar sesentuh
basahlah tilam lencun mengampuh
kamar tertutup kipas selingkuh
suis utama menendang paruh.

Asar meludah:
: Rupanya aku bermimpi di siang hari
indah ilusi hanyalah imaginasi
bertandang sebentar di dalam sunyi
datang si puteri permainan mimpi
terlewat Asar aku diludahi.

*****
Jam Enam.

Bermata jauh
pandangan rengkuh
roboh roboh
kota selingkuh
angkuh
peluh bersetubuh.

Asar meludah.

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan
26/6/2014.

No comments:

Post a Comment