Saturday 28 June 2014

KRONOLOGI: SENTUHAN PUISI DARI LAGU

Lirik Pelangi Petang - Sudirman

Kumeniti awan yang kelabu
Kutempuhi lorong yang berliku
Mencari sinar yang menerangi
Kegelapanku:
- telah aku meniti awan yang kelabu
dan aku tempuhi lorong-lorong penuh berliku
dalam mencari sinar yang dapat menerangi
kegelapan dalam hidupku.

Kupercaya pasti suatu masa
Sang suria kan menyinar jua
Membawa harapan yang menggunung
Bersamanya:
- aku percaya, pasti; di suatu masa nanti
sinar suria akan menyinari hidupku
dan membawa harapan setinggi gunung
bersama kehadirannya.

( korus )
Engkau tiba bagaikan pelangi
Tak bercahya namun kau berseri
Tapi cukup menghiburkan
Hati ini:
- engkau; kekasih. Tiba bagaikan pelangi
tidak bercahaya, namun engkau tetap berseri
tapi cukuplah, sebagai hiburan
di hatiku ini.

Seharian waktu bersamamu
Tak terasa saat yang berlalu
Bagai pelangi petang kau kan pasti
Pergi jua:
- seharian waktunya dapat bersama denganmu
sungguh aku tidak terasa saat-saat yang pergi berlalu
namun, bagai pelangi petang engkau akan pasti
pergi meninggalkan aku; sendiri lagi.

( ulang dari korus )

Lirik Pelangi Petang - Sudirman @ Lirikami

http://youtu.be/SuiY_ZOc9is

Sumber : http://www.liriklagumuzika.com/2008/08/lirik-pelangi-petang-sudirman.html#ixzz35uRS5pPF

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan
28/06/2014.

No comments:

Post a Comment