Friday 29 November 2013

NASIB PEMUISI SIBER


Di atas pentas aku berdiri
mendeklamasi puisi sepenuh hati
cuba menarik penonton menjiwai
karya spontan bahasaku basi.

Di bawah pentas, penonton menyepi
mungkinkah mereka keasyikan, menjiwai
atau terlopong tidak memahami
karya yang dilabel; syok sendiri.

Juri-juri berborak sesama sendiri
tidak tertarik lagaknya hati
juri bukanlah calang orang mengadili 
juri dari ahli bahasa era terkini.

Aku tersungkur, duduk di lantai sepi
mengenang nasib puisi yang aku deklamasi.
Kuharapkan kritikan dari para juri
namun kritikan dinanti terus sahaja menyepi.

Kerana belumpun habis aku mendeklamasi
juri-juri telahpun angkat kaki
tinggallah aku keseorangan di pentas sunyi
tertanya-tanya di dalamnya hati.

"Puisi akukah yang tidak menarik hati juri?
...atau akukah yang tidak digemari?"

Sazalee Sulaiman ... 29/11/2013
Nilai, Negeri Sembilan.

No comments:

Post a Comment