Thursday 10 May 2012

KEINDAHAN DAN KECURANGAN SARKASTIK




Indah bahasa lantunan jiwa
nukilan hati cerminan rasa
mengolah kata mainan bicara
martabatkan bahasa dalam sarkastiknya.


Dalam sarkastik ada provokasinya
terkadang menghibur ada juga mencela
siapa mengolah tidak akan terasa
tapi yang terkena pasti terluka hatinya.


Sehari dua aku bersarkastik dalam berbicara
ada yang mencemuh ada yang menyukainya
tidak kurang juga ada yang mengata-ngata
seperti kebudak-budakan bicara aku dikatakannya.


Tujuan aku hanya satu sahaja
untuk menyedarkan kepada semua
dalam sarkastik ada keindahannya
tidak kurang juga kecurangan dalam bicaranya.


Cuma satu pesanan aku sebagai penutup bicara
jangan sesekali bermain sarkastik dengan pakarnya
kerana sekali aku bersarkastik dalam mengolah bicara
bahasa yang aku guna tidak akan ada yang terfikirkannya.


ss/spl/pm ... 10/5/2012.



No comments:

Post a Comment