Wednesday 16 May 2012

PAHAT MASIH LAGI BERBUNYI


Hilang di mata tidak bermakna dighaibkan dari penglihatan
hilang di mata mungkin kerna telah dibuang dari tatapan
tidak perlu pertelagahan dipanjangpanjangkan
hanya menambahkan permusuhan dan persengketaan
buangkanlah sifat yang keroh dan jangan pula racun terus disebarkan
bukalah lembaran putih dari hati kehitaman
datangkanlah pula sifat berkasih sayang dari jiwa ketenangan
hapuskanlah perasaan riak yang masih bergelandangan di fikiran
kerana tiada keindahan dari sifat permusuhan
tiada kelansingannya dalam menegakkan benang yang kebasahan
jangan pula sampai menang sorak kampung digadaikan
seumpama rumah yang telah siap diperapicantikkan
tapi pahat masih lagi berdendangan kedengaran.

Jangan jadi si Kitul berhasrat dengki berhatikan syaitan
sehinggakan todak melanggar pantai hendak ditahan dengan badan
hanya menambahkan kebencian sesama insan.

ss/spl/pm ... 16/5/2012.




2 comments:

  1. ku hanyutkan segalanya tahu

    agar diri ku gagal menggangu

    di sebalik segala tahu

    biarlah aku terus dunggu

    walau terpaksa aku menunggu

    biarlah aku terus terasa pilu

    walau aku sungguh ngilu

    menahan pedihnya sembilu

    namun allah harapan ku

    di dalam tenang aku melagu

    lagukan rayu mendayu

    ReplyDelete
  2. terima kasih kerana sudi mengikuti blogku ini...dan terima kasih akan puisi indahmu...assalamualaikum

    ReplyDelete