Thursday 31 May 2012

Kenyataan Di Alam Maya

Cerpen bersiri bab 2

Kenyataan Di Alam Maya:

“Jo...Johan, sabar ok...sekeras-keras hati wanita akan lembut juga nanti bila Jo berlembut dengan dia...unpama kerak nasi...kerasnya akan lembut apabila direndam air lama-lama...” ujar Murad kepada Johan apabila Johan menceritakan kepadanya tentang perselisihan paham antara dia dengan Zubaidah... ,

“Kau kena banyak bersabar dengan dia...jangan berkasar sangat...mungkin dia kepenatan dengan kerenah anak-anak dan keletihan dengan kerja-kerja rumah yang banyak...mana lagi nak memasak dan membasuh, mengemas rumah dan sebagainya...mungkin dia tertekan...” ujar Murad lagi memberikan pandangan ikhlasnya kepada Johan.

“Ya! Aku tahu tu Murad...aku tahu bukannya senang nak jadi suri rumahtangga sepenuh masa ni...tapi...aku benar-benar tertekan dengan kerenah dia...leterannya semakin hari semakin menjadi-jadi...semakin menggila...” ujar Johan... ,

“Hari ini tuduhannya semakin melampau...dia tuduh aku ada perempuan lain di luar sana...kerana itu aku selalu balik lewat saban hari...kononnya aku berjumpa perempuan lain di belakangnya lepas waktu kerja...” ujar Johan lagi mempertahankan dirinya sendiri... .

“Betul ke?...” tanya murad... “Maksud aku...betul ke kau tak jumpa perempuan lain...” terang Murad akan maksud pertanyaannya... .

“ Kau gila Murad...mana ada aku ada perempuan lain...apatah lagi nak jumpa sembarangan...” ujar Johan... ,

“Aku selalu tersangkut dalam kesesakan lalu lintas...tu sebab aku selalu balik lewat...lagi pun bukannya kau tak tahu keadaan lalu lintas di Jalan Pudu tu...setiap hari boleh mendatangkan hati yang panas...” ujar Johan lagi... ,

“Dahlah penat memandu dalam kesesakan ditambah stres dengan kerja yang tak pernah surut...semakin lama semakin menimbun bebanan kerja...alih-alih!...balik rumah kena sembur...dituduh yang bukan-bukan...kalau engkau pun akan rasa marah Murad...naik angin!!...” ujar Johan semakin hanyut dengan luahan hatinya... .

“Ya...aku paham Johan...sabarlah ya...kita ni lelaki kena pandai memainkan peranan kita...jangan diikutkan kemarahan di hati tu...semakin kau marah...semakin porak peranda rumah tangga engkau nanti...kalau kau berlembut aku pasti isteri engkau nanti akan paham lambat launnya...” ujar Murad mententeramkan hati temannya itu... ,

“Ni aku nak tanya engkau ni...engkau dah makan malam belum ni?...” tanya Murad kepada Johan...yang dia sendiri pasti jawapannya ‘belum’ dari Johan... ,

“Belum Murad...sebutir nasi pun aku tak masuk dalam tembolok aku lagi...” jawapan ikhlas dari Johan...yang tiba-tiba terasa perutnya juga menyahut memberi jawapan pada pertanyaan Murad itu...berbunyi-bunyi... “Kelaparan kot cacing-cacing dalam perut aku ni...”bisik Johan di dalam hatinya... .

“Pergilah makan dahulu sebelum tidur...nanti perut engkau masuk angin...sakit...engkau juga yang susah nanti...jangan diikutkan hati tu...ikut hati mati sahabatku...” pesan Murad kepada sahabatnya... ,

“Aku pun nak ‘offline’ dah ni...lewat benar dah...jam pun dah 2 pagi ni...mengantuk...esok nak pergi kerja lagi...pergi makan ya sahabatku...” ujarnya...lalu perbualan mereka secara maya termati di situ...kerana dia tahu Johan pasti tidak akan membalas lagi perbualan mereka...bila dia katakan yang matanya amat mengantuk... .

Johan yang telah mematikan laptopnya tadi kini telah pun berada di dapur rumahnya...dia membuka periuk nasi dan melihat jika ada nasi lagi ke untuk dia mengisi perutnya... “Ah” gerutunya...periuk nasi kosong...tiada sebutir pun nasi di dalam periuk itu...dibukanya pula peti ais...mana tahu ada lauk lagi yang disimpan di dalam peti ais...boleh juga dia mengisi perutnya dengan makan lauk sahaja...tapi sayang tiada apa di situ...yang ada hanyalah air sejuk di dalam botol-botol yang tersusun di dalam peti ais tersebut... ,

Kesian Johan...tiada apa yang dapat dilihatnya yang boleh mengisi perutnya yang semakin memulas kelaparan...lantas dia mengambil gelas dan menuang air sejuk dan meneguk dengan perlahan-lahan...dari segelas ke segelas...harapannya semuga dengan air sejuk itu dapatlah dia menahan kelaparannya... .

Mengalir airmata lelakinya kerana tak sangka sampai sebegitu tindakan Zubaidah terhadapnya...sanggup membiarkan dia kelaparan setiap malam...tidak seperti mula-mula mereka berkahwin dahulu...makan minumnya sentiasa dijaga rapi oleh Zubaidah...walau lewat pulang dari pejabat...Zubaidah pasti menanti dia untuk makan malam bersama-sama...setelah makan bersama mereka akan duduk bersembang di hadapan telivisen sambil meneguk air kopi yang dihidangkan oleh Zubaidah... .

Kenangan hanya tinggal kenangan...semakin hari semakin menjadi-jadi sikap Zubaidah yang tidak memperdulikannya lagi...makan minum dan pakaiannya...dia yang uruskan sendiri...kadang-kadang Johan hampir terlelap ketika memandu ke pejabatnya setiap pagi...mujurlah tidak kemalangan...akibat dari kelaparan yang terpaksa dia tanggung sehingga sampai ke pejabatnya...kerana takut lewat ke pejabat kalau dia singgah bersarapan di mana-mana warung tepi jalan...dan ada juga sekali...dia tertekan break secara mengejut dan hampir dilanggar kereta-kereta di belakangnya di perhentian lampu isyarat lalu lintas...kerana menyangkakan lampu hijau telah pun bertukar kepada merah akibat matanya yang hampir mahu terlelap... .

Kesian Johan...setiap hari dengan perut kelaparan dia memandu kereta menempuh kesesakan lalu lintas ke pejabatnya...sehinggalah satu hari bosnya memanggil dia mengadap di dalam bilik bos... ,

Bersambung di bab ke 3... .

No comments:

Post a Comment